Produktfotografering med lystelt - hurtig og enkelt!

En erfaren fotograf med det riktige utstyret vil relativt enkelt kunne ta både flotte og til dels komplekse produktbilder. Ting stiller seg dog ofte litt annerledes for eiere av mindre bedrifter som ønsker å profilere produktene sine for kundene på en så innbydende måte som mulig - spesielt firmaer som selger produktene sine på nettet.

La oss ta noen eksempler:

  • En bedrifteier legger daglig/ukentlig ut nye produkter på sin nettbutikk.
  • En dame lager håndlagde smykker og selger disse via sosiale nettverk.
  • En restauranteier ønsker å lage sine egne menyer med bilder av rettene han serverer.

Felles for disse tre er at de vet at uten gode produktbilder vil ikke varene de tilbyr kunne selge godt, men samtidig blir det en for kostbar affære om de skal leie inn en profesjonell fotograf hver gang de trenger å få tatt nye bilder. Pga. dette merker vi at flere og flere ønsker å ta sine egne produktbilder, og vi har derfor laget denne artikkelen for å vise hvordan nettopp din bedrift vil kunne dra nytte av produktfotograferingspakker fra Dynaphos og Fotoplex.


Lystelt

Fellesnevneren for alle disse pakken er et lystelt. Et lystelt er - som navnet tilsier - et firkantet "telt" som er laget av et hvitt, halvtransparent materiale. Dette gjør at lyset som treffer produktet er så mykt og diffust som mulig og gjør at du unngår harde skygger fra produktet. For at lyset skal distribueres så jevnt som mulig legger vi til 2 lyskilder, enten i form av energibesparende lamper som gir kontinuerlig lys eller blitser. Det førstnevnte er det vi anbefaler til fotografer med liten eller ingen erfaring med produktfotografering fra før. I tillegg kan du med kontinuerlig lys benytte deg av et vanlig kompaktkamera dersom du ikke har et speilreflekskamera tilgjengelig.

I de fleste av disse eksemplene har vi brukt produktfotograferingspakken som inkluderer et lystelt av middels størrelse, 2 lamper med kontinuerlig lys og 2 lysstativ. Fotograferer du i hovedsak mindre produkter vil du klare deg med en av de mindre pakkene, og trenger du mer plass velger du en av de større med flere lyskilder og større lystelt.

En komplett oversikt over alle pakkene våre finner du her.


Plassering

Da er på tide å brette opp ermene og komme i gang. Før vi setter opp lysteltet og lampene må vi forsikre oss om at vi har nok plass. Fordelen med pakkene vi selger er at de ikke krever mye plass, så har du 2x2 meter til overs er det mer enn nok. Begynn med å sette opp lysteltet på et egnet underlag. Et lite bord er ypperlig. Plasser det som vist på bilder under slik at åpningen i lysteltet peker mot der du vil plassere kameraet. Så er det belysningen som må på plass. Sett opp stativene på hver sin side av lysteltet og monter så lampene på stativet.

Det er viktig at du reduserer omgivelseslyset (både innebelysning og utelys) så mye som mulig så du har størst mulig kontroll på hvordan produktet belyses. I tillegg vil du få problemer med å få fargegjengivelsen riktig - spesielt med innebelysning - ettersom fargetemperaturen på denne er forskjellig fra den på fotobelysningen. Men nok tørrprat. Vi skrur nå på lampene og lar dem stå på i 3-4 minutter så de rekker å utvikle maksimal effekt og stabilisere fargetemperaturen. Så er det bare å montere kameraet ditt på et passende stativ og vi er klare til å fotografere.


Sørg for at bunnen i fototeltet som produktet skal stå på er så hard og flat som mulig - en tynn treplate eller tilsvarende er fint. Så må du bestemme deg for hvilken farge du vil omgivelsene skal ha. Hvitt er absolutt mest brukt, men her kommer både smak og ikke minst produkttype inn. Filt eller en annen type matt tekstil gjør seg godt som både bakgrunn og underlag. Ønsker du at produktet skal gjenspeiles i underlaget kan du bruke en akrylplate eller en glassplate som du maler hvit på undersiden.


Kamerainnstillinger

Før vi begynner sjekker vi kamerainnstillingene. Dette kan spare deg for mange timers etterarbeide, så eksperimenter gjerne med hvilke innstillinger som fungerer best for deg og ditt kamera/oppsett.

Men - som en tommelfingeregel kan du bruke sjekklisten under:

Sett enten kameraet i manuell modus (M) eller blenderprioritet (Av).

Til produktfotografering brukes som oftest forholdstall (f-verdi) 8-16. I denne artikkelen har vi brukt f/11 på alle produktbildene.

Sett kameraets lysfølsomhet (ISO-verdi) så lavt som, f.eks. 100-200.

Still hvitbalansen til "dagslys". For de litt mer avanserte kan man lage en egendefinert verdi vha et gråkort, men "dagslys" fungerer helt fint.

Har du et kamera som kan lagre bildene i RAW-format så velg dette. Det gir deg bedre redigeringsmuligheter i etterkant, men er ikke et krav for å oppnå gode resultater.


Det første produktet

Da er det på tide å starte med selve produktfotograferingen. I dette eksempelet skal vi bruke en kopp med kaffe.

Som bakgrunn har vi valgt en mønstret treplate da produktet er hvitt og vil bli vanskelig å fotografere mot en hvit bakgrunn.

På bildet til høyre ser man hvor enkelt det kan gjøres. Et lystelt, to lyskilder og et kamera - vanskeligere er det ikke.

Kameraet står i manuell modus (M), f/11 og med en lukkertid på 1/6 sekund. 

La oss nå ta en titt på hvordan vi vil at sluttresultatet skal bli - og hvordan vi IKKE vil det skal bli.

På bildet til venstre ser vi et resultat med delikate og myke overganger uten harde skygger.

På bildet til høyre har vi den samme kaffekoppen, men denne gang har vi belyst det på den enklest mulige måten - en blits påmontert kameraet. Resultatet blir et flatt bilde med lite flatterende gjenskinn og harde skygger.

Det er nettopp dette vi vil prøve å unngå når vi fotograferer produkter og det er lett å se forskjellen et lystelt kan utgjøre.

produktfoto_05_1_

Reflektive produkter


Vi skal videre og nå er det en konfekteske som står for tur. Denne er litt vanskeligere å ta bilde av ettersom den er innpakket i metallfolie, noe som gjør at den reflekterer omgivelsene langt mer enn et produkt med en matt overflate. For å unngå gjenskinn og refleksjoner ønsker vi å ha maksimal kontroll over omgivelsene og vi velger her å lukke teltet rundt objektivet for å dra nytte av den halvtransparente og diffuse forsiden på lysteltet. Vi bruker her et fotostativ med en tilbehørsarm som gjør at vi kan plassere kameraobjektivet på innsiden av frontduken. Som bakgrunn bruker vi her den samme treplaten som over, men med en hvit papplate oppå som gjør at vi får en hvit, sømløs bakgrunn.


Under etterhandlingen av bildet øker vi kontrasten noe for å gjøre den hvite bakgrunnen helt hvit og vi sitter igjen med et delikat bilde med små, fine skygger under produktet.

Dette er et bilde du stolt kan vise på en hvilken som helst produktside.

Alternativ lyskildeplassering

Bruk av lystelt gjør at du stort sett klarer deg uten å måtte reposisjonere lyskildene til stadighet. Det finnes dog tilfeller hvor vi får et bedre resultaet ved å gjøre noen endringer som vi skal kikke nærmere på nå.

For å ta bildet av de røde skoene ønsker vi å gå bort fra de sideplasserte lyskildene og heller gå for belysning ovenfra, noe som vil fremheve detaljene i produktet enda mer. For å oppnå dette hever vi lampene og vender dem mot toppen av lysteltet.

Vi valgte å bruke en litt større bakgrunn som vi lot gå fra toppen av lysteltets bakkant og ned mot åpningen. På denne måten lager vi en myk og sømløs bakgrunn som fremhever produktet uten synlige og skjemmende bakgrunnskanter. Resultatet ser du i bildet til høyre.


Transparente produkter

Til slutt skal vi prøve oss på noe av det vanskeligste å fotografere, nemlig gjennomsiktige eller halvgjennomsiktige produkter. Utfordringen ligger i produktets egenskap - uansett hvordan vi vrir og vender på det er produktet gjennomsiktig og bakgrunnen vil på mange steder synes "igjennom" produktet.

I dette tilfellet skal vi ta bilde av en presskanne som er både delvis gjennomsiktig og har mange reflektive overflater.


En tommelfingerregel når man tar bilder av slike produkter er at man skal benytte seg av en hvit, diffus og godt belyst bakgrunn. Igjen er lysteltet det som gjør oppgaven betraktelig enklere, ettersom bakveggen er laget av det samme halvtransparente materialet som de andre sidene. Vi ønsker i tillegg å dra nyttet av produktets reflektive egenskaper så vi plassere en hvit akrylplate i bunnen, noe som vil gi oss et svakt speilbilde av produktet.

Vi lukker teltet så mye som mulig og lar kun objektivet stikke innenfor frontduken. Det lukkede lysteltet gir oss en homogen omgivelse som vil gjøre det langt enklere å oppnå et godt sluttresultat. Vi velger å plassere lyskildene bak lysteltet så vi lyser opp bakgrunnen så mye som mulig. Lyset vil reflektere og spre seg inne i lysteltet og vi ender opp med et produktbilde som fremstiller produktet på en eksklusiv og spennende måte.

Spørsmål og svar

Hvorfor skal jeg kjøpe pakker til produktfotografering hos nettopp Fotoplex?

Det finnes (selvsagt) flere aktører i Norge som selger produktfotograferingspakker. Det som er viktig å merke seg er komponentene som tilbys av de forskjellige forhandlerne. Kjøper du en produktfotograferingspakke hos Fotoplex kan du være sikker på at hver enkelt komponent er nøye utvalgt i samarbeide med leverandørene for å gjøre jobben din som fotograf så enkel som mulig samtidig som du skal oppnå glitrende resultater. Som eksempel kan nevnes at lyskildene vi selger til produktfoto har en svært høy fargegjengivelsesindex (CRI), noe som sørger for produktets farger gjengis så naturlig som mulig. I tillegg kommer alle lampeholderne med keramiske sokler, noe som gjør at de tåler langt høyere temperaturer enn tilsvarende sokler av plast eller bakelitt. Lystelt og paraplyer er av tilsvarende høy kvalitet, og fotostativene er de samme som brukes i mange profesjonelle fotostudioer.

Hvilken størrelse på lysteltet trenger jeg?

Det kommer helt an på hva slags produkter du skal fotografere. Skal du kun ta bilder av mindre produkter som f.eks. smykker, små elektriske komponenter, sminke osv. klarer du deg med et mindre lystelt. Du bør alltid sørge for at du har minst 10 cm. klaring på hver side av produktet. Har du produkter som måler 50 cm i bredden, bør du derfor opp på min. 75 cm lystelt. Mange sier at "lysteltet kan aldri bli for stort". Det er vi forsåvidt enig i, men tenk på at de største teltene tar mye plass! 120- eller 150 cm. høres kanskje ikke mye ut, men de ruver når du først får slått dem opp, så finn frem meterstokken og se hvor stor plass du har til rådighet der du tenker ta produktbildene innen du bestiller.

Hva er en bomarm, og trenger jeg det?

En bomarm er et tilbehør som festes til lysstativet, hvor du monterer lyskilden på enden slik at du får plassert dette direkte over lysteltet istedet for foran eller fra siden. Om du behøver det? Igjen - det kommer litt an på produktene og hvordan du ønsker at bildet skal presenteres. I de fleste tilfeller er det tilstrekkelig med 2 lyskilder (se bilder over), men av og til kan det være ønskelig å plassere lyskilden over lysteltet for å minimere skygger.

Hva er forskjellen på P og R-pakkene?

P-pakkene består av lampehoder med paraplyer, mens R-pakkene er lampehode med reflektor. Fordelen med å bruke paraply er at du får en veldig jevnt, mykt lys som du vanskelig kan gjøre ting feil med. I tillegg kan paraplyen brukes uten lystelt om du av og til har større produkter du skal ta bilde av. Ulempen med paraply er at du får mindre fokusert lys inn i teltet. Fordelen med reflektor er at du kan styre lyset bedre og dermed ha med kontroll over sluttresultatet når man f.eks. tar bilder av produkter som presskannen. Ulempen med reflektor er at du får et veldig "hardt" lys om du ikke skal bruke lysteltet. Så kort oppsummert: Kommer du stort sett til å fotografere produkter i lysteltet velger du en R-pakke. Kommer du til å veksle litt mellom lystelt og produkter som er uegnet å ha i teltet velger du en P-pakke.

Hva slags fotostativ bør jeg bruke?

De aller fleste vil fungere helt fint så lenge stativet er beregnet til å tåle vekten av kameraet ditt. 

Hvordan unngår jeg uskarpe bilder?

Grunnen til at man ofte får uskarpe bilder (vi forutsetter at du klarer å fokusere riktig) er at man bruker en relativt lang lukkertid og at rystelser fra når du trykker på utløserknappen gjør at kameraet ikke er helt rolig når du tar bildet. Det finnes flere måter å unngå dette på. Enten kan du bruke selvutløser-funksjonen dersom kameraet ditt har dette, eller du kan kjøpe en fjernutløser som lar deg trykke på knappen via en kabel eller trådløs forbindelse.